تزکیه و شکستن بتهای درونی در مقابل فرامین الهی پیام عید قربان است/ کربلا امتداد قربان برای برپایی حکومت الهی بود
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۱۶۹۹
علی مشهدی کارشناس مسائل سیاسی گفت: عید قربان هم از جنبهی عبادی و هم از جنبهی سیاسی و اجتماعی قابل تحلیل است و جنبهی عبادی عید قربان همان تزکیه و شکستن بتهای درونی در مقابل فرامین الهی است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی مشهدی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با راه ارمان گفت: یکی از مفاهیم مهم و کلیدی در دین ما قربانی دادن است و هر امتی برای قبول شدن اعمالشان باید قربانی می دادندو سنت قربان از همان ابتدای خلقت قرار داده شد و قربانی هابیل پذیرفته شد اما قابیل نه و ابراهیم خلیل الرحمن برای رسیدن مقام امامت، باید قربانی می داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مشهدی گفت: در زندگی فرصتها برای هر کار خیری، زمانی دارند و همیشه فرصت برای اقدامات ارزشمند برای انسان باقی نمیماند، امیرالمؤمنین علی(ع) میفرمایند: « الْفُرْصَةُ سَرِیعَةُ الْفَوْتِ، بَطِیئَةُ الْعَوْدِ؛ فرصتها زود از دست میروند و دیر برمیگردند.»(غرر،ص113) امیرالمؤمنین علی(ع) از یکی از واقعیتهایی که در سنّتهای حاکم بر هستیِ ما وجود دارد و خداوند متعال مقرر فرموده، خبر میدهند.
وی افزود: عید قربان هم از جنبهی عبادی و هم از جنبهی سیاسی و اجتماعی قابل تحلیل است و جنبهی عبادی عید قربان همان تزکیه و شکستن بتهای درونی در مقابل فرامین الهی است.
کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: ابراهیم با گذشتن از پارهی جگر خود توانست بت علقه و علاقهی به فرزند را در راه خداوند بشکند و بعد از عبور از امتحانات الهی به مقام امامت دست یابد، همانطور که خداوند در قرآن میفرماید: «وَ اِذِابْتَلى اَبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ اِنّى جاعِلُکَ لِلنّاس اِمامَاً [بقره/۱۲۴] و [بیاد آورید] هنگامى که ابراهیم را پروردگارش با کلماتى بیازمود و او همه را [بشایستگى] انجام داد [آنگاه خدا به او] فرمود: (من تو را پیشواى مردم قرار دادم).»
مشهدی تاکید کرد: اما جنبهی اجتماعی و سیاسی عید قربان این است که انسان برای برپایی عدل الهی و حکومت الله باید از پارهی جگر خود هم بگذرد، همانکاری که ابراهیم در راه خدا انجام داد و در ادامهی تاریخ اوج از خودگذشتگی و فدا کردن خود و فرزندان برای برپایی حکومت الله را در واقعهی کربلا مشاهده می کنیم.
وی افزود: امام خمینی(ره) در مورد جنبهی سیاسی عید قربان می فرمایند: «این پدرِ توحید و بت شکنِ جهان به ما و همه انسانها آموخت که قربانى در راه خدا، پیش از آنکه جنبه توحیدى و عبادى داشته باشد، جنبههاى سیاسى و ارزشهاى اجتماعى دارد به ما و همه آموخت که عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عید بگیرید خود و عزیزان خود را فدا کنید و دین خدا را و عدل الهى را برپا کنید.»
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: جنبه ی عبادی عید قربان هم هم از جنبه ی راه خدا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۱۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنبههای شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر آگاهیبخشی و فرهنگسازی موضوع محیط زیست در جامعه گفت: مردم باید از جنبههای شرعی به موضوع محیط زیست به ویژه حرمت آلوده کردن و تخریب محیط زیست آگاه باشند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: محیط زیست به عنوان یک مسأله جهانی باید مورد توجه جدی مسئولان کشورمان قرار داشته باشد.
وی با بیان اینکه همه انسانها برای حفظ امنیت و سلامت خودشان باید مسائل زیست محیطی را رعایت کنند، افزود: آگاهی بخشی و فرهنگسازی در این رابطه باید در اولویت برنامهها قرار داشته باشد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اهمیت و جایگاه محیط زیست در آموزههای دینی و قانون اساسی، گفت: تاکنون آنگونه که باید و شاید نسبت به مسأله محیط زیست فرهنگسازی نشده است.
وی بر ضرورت آشنا کردن کودکان با مسأله محیط زیست تأکید کرد و افزود: بر اساس عقل و شرع، حفظ و تقویت منابع ملی و سرمایههای خدادادی برای نسلهای آینده ضرورت دارد.
آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه مسأله محیط زیست باید هرچه بیشتر از نظر فقهی مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: قطعا مردم باید از جنبههای شرعی این موضوع به ویژه مسأله حرمت آلوده کردن و تخریب محیط زیست آگاه باشند.
انتهای پیام/