علی مشهدی «نوروز رنگی» را اواخر مهر کلید میزند/ با کرونا هم سریال را میسازیم؛ نمیشود که دنیا را تعطیل کرد
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۵۵۹۶
تهیهکننده سریال نوروزی «نوروز رنگی» گفت: سریالمان پیش از این قرار بود بعد از دهه اول محرم جلوی دوربین برود که با برنامهریزی کنونی آن را به احتمال زیاد اواخر مهرماه کلید میزنیم.
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سیما چندی پیش از تدارک اولین سریال نوروزی خود برای سال 1400 خبر داد؛ سریالی که قرار است علی مسعودی آن را با نام «نوروز رنگی» و با حال و هوای دهه شصت مشهد بسازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گروه تولید نیز طی روزهای اخیر در این شهر مستقر شدند و قرار بود که بعد از دهه اول محرم آن را کلید بزنند.
بهخاطر فیلمنامه، تصویربرداری را یکی دوماه تعلیق کردیم
علی اکبر تحویلیان که تهیهکنندگی این سریال نوروزی را برعهده دارد به خبرنگار آنا گفت: ما مجبور شدیم زمان شروع تصویربرداری «نوروز رنگی» را تغییر دهیم و این هم به خاطر تغییراتی بود که میبایست در فیلمنامه رخ دهد. در واقع فعلا روی متن سریال کار میشود تا به متن آمادهای برسیم.
وی افزود: تیم بازیگری درحال تکمیل شدن است و با بازیگرانی از تهران و خصوصا مشهد قرارداد بستهایم و تغییرات دیگری هم خواهیم داشت.
تهیهکننده سریال نوروزی «نورز رنگی» به زمان آغاز این مجموعه اشاره و اعلام کرد؛ زمان شروع تصویربرداری کمی به تعلیق افتاد. پیش از این قرار بود سریال بعد از دهه اول محرم جلوی دوربین برود که با برنامهریزی کنونی آن را به احتمال زیاد اواخر مهرماه کلید میزنیم.
سریال را با ویروس کرونا هم که باشد، میسازیم
تحویلیان همچنین با اشاره به روزهای کرونایی پیش رو و همزمانی تصویربرداری با پاییز و زمستان گفت: بالاخره نمیشود به خاطر این ویروس دنیا را تعطیل کرد. ما هم سریال را با رعایت دستورالعملها شروع میکنیم و پیش خواهیم برد.
وی همچنین گفت: قصه در دهه شصت میگذرد بنابراین نیاز به طراحی صحنه آن فضا داشتیم و سراغ ساخت دکور و لوکیشنهایی برای «نوروزرنگی» رفتیم که الان هم آماده شده است.
لازم به یادآوری است؛ «نورز رنگی» به نویسندگی و کارگردانی علی مسعودی (مشهدی) به سفارش گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم و به تهیهکنندگی علیاکبر تحویلیان ساخته خواهد شد.
قصه این مجموعه مجموعه تلویزیونی در روزهای اسفندماه سال ۶۶ در مشهد روایت میشود. حمید لولایی، شهرام قائدی، ماهان عبدی، جواد خواجوی و محمد اسلامی به همراه جمع زیادی از بازیگران بومی مشهدی در این کار بازی خواهند کرد و هنرمندان دیگری نیز به این گروه اضافه خواهند شد.
«نوروز رنگی» در 15 قسمت و داستانی طنز و سرگرمی، قرار است به سنتها و آداب ایرانی در مشهد بپردازد.
انتهای پیام /4143/
منبع: آنا
کلیدواژه: علی مسعودی اکبر تحویلیان سریال ایرانی سریال نوروز رنگی سریال نوروزی نوروز رنگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۵۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
«چهلم نوروز» مصادف با دهم اردیبهشتماه از جمله آیینهای وابسته به نوروز است. آیینی که در روزگار فعلی احتمالا نام آن به گوش کمتر کسی خورده است اما هنوز هم میتوان ردپایی از آن را در نقاط مرکزی ایران و شهرهایی مانند شیراز و کرمان دید.
به گزارش ایسنا، در ایرانِ باستان تحویل بهار مانند روزگار فعلی تنها با رسومِ پیش از این اتفاق شناخته نمیشد. نوروز یکی از مهمترین آیینها قلمداد میشد که ایرانیان برای پیش و پس از آن خود را آماده میکردند و کارها و مناسک خاصی انجام میدادند. بنابراین رسوم نوروزی مانند امروز تنها به جشنهایی مانند چهارشنبهسوری، خانهتکانی، سبز کردن دانهها، نوروزخوانی، جشن گلدان، تکمگردانی و... محدود نبود و تا مدتی بعد از نوروز هم ادامه داشت.
به همین علت است که برخی نوروز را نه یک روز و نه سیزده روز میدانند؛ به اعتقاد آنها نوروز یک بازه زمانی است. در این زمینه شبان میرشکرایی - مدیر اجرایی پرونده جهانی نوروز در یونسکو پیش از این به ایسنا، گفته بود: «از وقتی که این تحول طبیعی اتفاق میافتد، در نقاط گرمسیرتر به میانه زمستان میرسد و در نقاط سردسیر به میانه بهار. اشعاری هم داریم به این شرح که «اینک بیامده است به پنجاه روز پیش/جشن سده طلایه جشن نوروز روشنی»، یعنی جشن سده را طلایهدار نوروز و نوبهار دانستهاند. از آن طرف در حوزه فرهنگی شمال غرب ایران در منطقه آذربایجان تفسیری است که تا وقتی توت از درخت نیفتاده، نوروز است و زمان آن تا اواخر اردیبهشتماه است؛ یعنی یک بازه سهماهه برای نوروز داریم. هرکسی در این بازه سهماهه به سبک و سیاق، رنگ و آیین خودش نوروز را پاس میدارد و نمیتوانیم او را محدود به یک بازه زمانی کنیم.»
بر این اساس آداب و آیینهای مربوط به نوروز (بر اساس تعریف امروزی از این مناسبتِ ۱۳ روزه) در سه گروه پیشانوروزی، هنگام نوروز و پسانوروزی طبقهبندی میشود؛ موضوعی که بنابر آنچه گفته شد احتمالا در گذشتههای دور اینگونه نبوده است.
بختگشایی با توسل به ماهی دندانطلا!برای چله نوروز در شیراز دو جشن آب و گلهای محمدی و جشن بختگشایی برگزار میشد. جشن آب و گلهای محمدی که تا دوره قاجار تداوم داشت در باغ دلگشا به مدت یک هفته برگزار میشد.
جشن بختگشایی نیز در آرامگاه سعدی برپا میشد و آداب خاص خود را داشت. طبق این رسم، دخترانی که میخواستند بختشان باز شود و یا آرزو داشتند بچهدار شوند، باید تورهایی به رنگ سبز روی سر خود میانداختند و روی آن نُقل میگذاشتند و به شکلی که نقل از روی سرشان نیفتد از پلهها پایین میرفتند و مقابل حوضِ آرامگاه سرشان را خم میکردند تا نقل درون دهان ماهی دندان طلا بیفتد!
در این باور فرقی نمیکرد که اصلا ماهی دندانطلا وجود دارد یا نه و یا حتی اگر نمونهای نادر از آن پیدا شود، هدفگیری فرد باید چقدر دقیق باشد که نقل دقیقا در دهان ماهی بیفتد. احتمالا تنها موضوع مهم این بود که اجرای این رسم خیال دختران را راحت میکرد که آرزویشان برآورده میشود.
شیرازیها در کنار اجرای این مناسک یا نوعی آش به نام «دیگ جوش» میپختند و یا مشغول خوردن آش سبزی و کاهو میشدند.
جشنی برای درخواست سلامتیچهلم نوروز در کرمان آداب و آیینهای خاص خود را دارد که همچنان هم برخی به اجرای آن پایبند هستند. این آیینها در سال ۱۳۸۸ با عنوان «چهلم بهار» در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است. کرمانیها «آیین تندرستان» یا «تندرستون» را اصلیترین بخش جشن چهلم بهار میدانند که هدف آن درخواست سلامتی و تندرستی است و هنوز به شکل جدی در این منطقه از کرمان برگزار میشود.
این جشن در یکی از مهمترین مناطق کرمان به نام «شیوشگان» به معنای محل شیون و زاری برگزار میشود. دعا برای گشایش بخت، بریدن چادر عروس در این روز، آب چهل ریختن برای زنان حامله یا زائو، پختن و خوردن آش اوماج و نواختن موسیقی از جمله آیینهای این جشن است.
جشن تندرستان در کرمان جشن تندرستان در کرماندر کوه شاهخیرالله منطقه پاریز کرمان نیز زیارتگاهی وجود دارد که در این روز مردم آنجا کنار یکدیگر جمع میشوند. عشایر در این روز با ظرفهای شیر که از شب قبل دوشیدهاند در دامنه کوه مستقر میشوند و با آن آش شیر میپزند تا در میان مردم تقسیم کنند.
سایر افراد هم زیرانداز میاندازند، چای درست میکنند و شیرینیهایی که از دوران دید و بازدیدهای نوروز باقی مانده را به یکدیگر تعارف میکنند. پس از آن هرکس که خواستهای دارد راهی زیارتگاه میشود.
با این حال این روزها جشن «چهلم نوروز» مانند گذشته رونق ندارد و تنها در مناطقی محدود، افراد خود را پایبند به اجرای آن میدانند، موضوعی که باعث میشود این فرهنگ کهن بیش از پیش به دست فراموشی سپرده شود و احتمالا تا چند سال آینده تنها فقط نامی از آن در فهرست میراث ناملموس ملی باقی بماند.
کانال عصر ایران در تلگرام